Módny návrhár Zac Posen

Chlapec, ktorý kradne jarmulky v synagóge, aby z nich ušil šaty pre bábiky, má o budúcej kariére evidentne jasnú predstavu. Rodený Manhattančan chodil už ako tínedžer zásadne v oblečení, ktoré prešlo aspoň minimálnou úpravou na jeho šijacom stroji a občas nejakým kúskom vlastnej výroby obšťastnil aj niektorú zo spolužiačok. A keďže navštevoval drahú súkromnú školu, základ budúcej klientely si začal budovať pomerne skoro. Prvú „zákazku“ dostal od dvanásťročnej Stelly Schnabel, dcéry slávneho maliara a režiséra Juliana Schnabela. Chcela šaty na párty, ktoré budú pôsobiť ako druhá koža (umelecká bohéma má zrejme troška iný pohľad na detstvo) a „šikulko“ Zac jej ich vytvoril. Boli telovej farby, absolútne nevhodné pre dievča Stellinho veku a všetci z nich boli paf.modelka.jpg
Čo sa ďalej dialo
Smrteľne vážne začal o vlastnej značke uvažovať počas štúdia na vychýrenej dizajnérskej škole Saint Martins College v Londýne, keď si privyrábal navrhovaním oblečenia pre svojich zazobaných známych. Jeho dobré meno sa šírilo štýlom „jedna babka povedala“, a tak to koncom roka 2001 skúsil. Vrátil sa do Štátov a už o dva mesiace sa konala prvá prehliadka značky Zac Posen. V publiku sedela aj obávaná „diablica, čo nosí Pradu“ Anna Wintour a Zac od trémy skoro odpadol. Našťastie všetko dopadlo, ako malo, médiá písali o najnovšom módnom zázraku a novic svetovej módy sa veľmi rýchlo „rozkukal“. Už o pár mesiacov prišla na premiéru Hviezdnych vojen v jeho šatách Natalie Portman – lepšiu reklamu si začínajúci návrhár ani nemôže priať. Pridávali sa Claire Danes, Demi Moore, Gwyneth Paltrow, Lucy Liu, Naomi Campbell..
Prirovanávaju ho k Marcovi Jacobsovi
Nešlo iba o celebrity, jeho štýl milovala (a stále miluje) aj kritika, ktorá ho prirovnáva k Marcovi Jacobsovi. Ženy v oblečení Zaca Posena vždy vyzerajú sexi, no nikdy nie prvoplánovo. Rafinované strihy, čistota farieb, ale aj bláznivé outfity pre tie odvážnejšie ho vystihujú doteraz. V poslednom období jeho prehliadkam dominuje retro, nesúce sa najmä v duchu štyridsiatych rokov. A pretože hospodárska kríza neobišla nijaké, tobôž módne odvetvie, musel aj on reagovať na klesajúce zisky. Založil novú, lacnejšiu značku Z-Spoke, ktorá má už onedlho debutovať na trhu. Bude športovejšie a minimalistickejšie založená a šaty z nej budú „koštovať“ čosi od nejakých 700 USD. Možno sa vám to zas až také výhodné nezdá, nuž ale oblečenie z jeho dizajnérskej kolekcie sa pohybuje v úplne iných, x-násobne vyšších cifrách, ktoré si bežný smrteľník môže ťažko dovoliť.londýn.jpg
Čo Zac Posen pochopil?
Zac Posen veľmi rýchlo pochopil, že iba talent na udržanie momentálneho statusu quo nestačí, a preto sú jeho módne šou bombastickými predstaveniami napakovanými hviezdnymi kamarátkami v prvých radoch. Ideálne to raz vystihli v The New York Times: „Úspech v móde tvorí z jednej časti talent, z jednej časti šťastie a z jednej časti neúnavná schopnosť držať nad hlavou krikľavú vlajočku. Posen má všetky tieto kvality perfektne vyvážené.“